Látni és látszani – láthatósági mellénnyel a biztonságos tájékozódásért

A láthatóság

A láthatóság egyszerűen működik: a ruházat fluoreszcens fényvisszaverő reflexszalagjai lehetővé teszik, hogy a fénysugarak visszatérjenek a kiindulásuk irányába. A láthatósági öltözéket viselő ember nem fog jobban látni, ellenben ő észlelhetővé válik az autósok számára. A láthatóság tehát az autós számára támpontot, a gyalogos, vagy biciklivel, motorral közlekedő számára pedig biztonságot nyújt.

Ha a fényvisszaverő reflexszalag ilyen jól működik, miért különböző színűek a láthatósági mellények és öltözetek?

A láthatóság nem merülhet ki abban, hogy házilag öntapadós reflexszalagot erősítünk a ruhánkra, bár tény, hogy a semminél azért több. A láthatósági mellények, sőt, nadrágok, kabátok, hátizsákok rikító sárga, narancs, zöld és piros színe a kontrasztot hivatott erősíteni, ami a körvonalak pontosabb felismerését is lehetővé teszi.

 

A felnőtt méretű láthatósági a gyerekeknek túl nagy. Gondoljunk megfelelő méretű láthatósági mellényről a számukra, mielőtt elindulunk otthonról.

 

Melyik színt mikor hordjuk?

A sárga fényesebb, a narancs figyelemfelkeltőbb, tehát a célt is ennek megfelelően kell meghatározni. Emellett pedig a sárga ipari/városi környezetben, szürke, fekete háttér előtt érvényesül jobban. A zöld színű láthatósági mellényt a sárga alternatívájaként szintén városi közlekedésben, illetve városi terepen hordjuk inkább.

A láthatóság non plusz ultrája a narancs szín, ami a városi/ipari környezetben is jól működik, de a sárgával és zölddel ellentétben a természetes, szabad környezetben is erős kontrasztot ad, például a zöld fűvel, erdővel.

Példa: egy átlagos, 70km/h sebességgel közlekedő autós számára, nem megfelelő fény- és látási viszonyok mellett a sárga mellényt viselő ember kontúrja jól látszik a szürke aszfalton, de elkeveredik zöld háttér előtt, a narancsszínű láthatósági mellény azonban éles kontrasztot ad az utóbbi esetben is.

Ha viszont egyáltalán nem visel láthatósági mellényt vagy öltözetet és a ruháján sincs fényvisszaverő szalag, a közlekedő személy csak 50 méternél lesz felismerhető a sofőr számára, ami azonban olyan csekély távolság, aminél a vezető reflexei nem biztos, hogy megmentik a helyzetet a balesettől. Itt fontos kiemelni a gyermekek védelmét. Az ő méretükben is tartsunk magunknál, vagy az utastérben láthatósági csomagot, de minimum mellényt, valamint hideg időben kabátot.

 

Téli utazáskor készüljünk fel a műszaki hiba, vagy időjárási viszontagságok miatt bekövetkező leállásra. Legyen láthatósági kabát is az utastérben.

 

Változnak az évszakok

Indulás előtt gondoskodjunk nemcsak a láthatóságról, de arról is, hogy a láthatósági öltözetünk megfeleljen az adott évszaknak.

Nyár:

Választhatunk jól szellőző, hálós láthatósági mellényt, de akár 8000 mm-ig vízhatlan dzsekit, sőt, kifejezetten erre a célra tervezett ún. esőruhát.

Ha gyalogtúrára indulunk, célszerű eleve olyan láthatósági pólót és rövidnadrágot választani, ami egyben jól is szellőzik.

 

Szabadidős tevékenységekhez ideális olyan ruhát, aláöltözetet, technikai öltözetet választani, ami eleve rendelkezik láthatósági jelöléssel.

Tavasz és ősz:

Változékony időjárás esetében mellénnyé alakítható kabátot vigyünk magunkkal. Enyhe, de esős időben a lélegző poliészterből készült, vízálló, láthatósági kezeslábas a legcélszerűbb.

Tél:

Az egyik legrosszabb eset, ha télen hagy cserben az autónk, ezért gondoskodjunk a téli minimum felszerelésről piros színű láthatósági mellény formájában, hiszen a havon, fehér háttér előtt ez a szín érvényesül a leginkább.

Ha viszont teljes mértékben önszántunkból indulunk neki gyalog egy üdítő téli túrának, akkor nemcsak a láthatóságról és a vízállóságról, de a meleg öltözetről is gondoskodni kell. Mennyivel egyszerűbb eleve olyan télikabátot húzni, ami minden szempontnak megfelel, mint a hátizsákba gyömöszölt pulóverekkel bajlódni.

Egy hajlékony jogszabály

A GPS és a wifi korában már nem okozhat gondot az útvonal feltérképezése, a meteorológiai viszonyok felmérése, de az, hogy az utastérbe pakolunk-e láthatósági mellényt, immár nem egyéni döntés kérdése, hanem EU-rendelet. Vagy mégsem?

Az Unió országaiban eltérő jogszabályokat alkalmaznak, például:

  • Norvégiában és Horvátországban a motorosokra is vonatkozik,

  • Finnországban csupán ajánlott,

  • Belgiumban viszont akár 1 300 euro is lehet a bírság.

Magyarországon nem az autó kötelező tartozéka a láthatósági mellény, de ha egy véletlen esemény miatt kiszállunk az autóból lakott területen kívül és korlátozottak a fényviszonyok, akkor gyalogosként már kötelező a láthatósági mellény viselése.

+1 jó tanács:

A véletlen bármikor arra kényszeríthet, hogy el kell hagynunk az autónk biztonságát. Ha ez éjszaka történik és még zseblámpa sincs nálunk, akkor nemcsak hogy nem látunk, de minket sem látnak. Mindig annyi láthatósági mellényt tartsunk az utastérben, ahány utas van, hiszen egyes országokban nemcsak a gépjárművezető, de az utasok számára is kötelező a viselése, ha el kell hagyni az autót.

 

Kapcsolódó termékek